Situering in de ruimte
Kaart uit 1625 van het oude Hertogdom Brabant. Dit komt ongeveer overeen met de provincies Antwerpen, Vlaams en Waals Brabant in België en met Noord Brabant in Nederland.
Je kan steden herkennen zoals Antwerpen en Breda maar ook Boxtel en Hoogstraten worden er op aangeduid.
-
-
Wegenkaart uit 2013
-
Detail uit de kaart Ferraris (1771-1778).
De Ferrariskaarten zijn een verzameling kaarten van de Nederlanden die gemaakt werden tussen 1771 en 1778 onder leiding van Joseph de Ferraris. -
Detail uit de kaart Ferraris (1771-1778). De Ferrariskaarten zijn een verzameling kaarten van de Nederlanden die gemaakt werden tussen 1771 en 1778 onder leiding van Joseph de Ferraris.
-
Kaart uit 1855
Hoogstraten in beeld
Op dit schilderij uit 1564 wordt Hoogstraten voorgesteld. Het schilderij hangt in het stadhuis en is de oudste voorstelling van Hoogstraten. Wie het schilderij maakte weten we niet, wel herkennen we heel wat gebouwen die er vandaag nog zijn.
-
Op dit Schilderij uit 1564 wordt Hoogstraten voorgesteld. Het schilderij hangt in het stadhuis en is de oudste voorstelling van Hoogstraten. Wie het schilderij maakte weten we niet, wel herkennen we heel wat gebouwen die er vandaag nog zijn.
-
Sint Katharinakerk van Hoogstraten
-
Begijnhof van Hoogstraten
-
Kasteel van Hoogstraten
-
Postkaart van Hoogstraten voor 1944
Het mirakelverhaal
Op dit paneel uit 1605 wordt het mirakelverhaal van het Heilig Bloed voorgesteld. De vier panelen vormden oorspronkelijk een koffertje waarin de Heilig Bloeddoeken werden bewaard. Dit kunstwerk hangt nu in de Sint Katharinakerk te Hoogstraten.
Het hele Heilig Bloedverhaal lees je bij de volgende beelden op deze website.
-
-
Propagandaschrift, Mirakel van het Heilig Bloed van Boxtel
-
Propagandaschrift, Mirakel van het Heilig Bloed van Boxtel
-
Vaantje, sinds 1652 verleend in de Sint Katharinakerk
-
Grafiek met de uitbeelding van het Heilig Bloedmirakel, het Doek, het schrijn en de Sint Katharinakerk
Het omstoten van de kelk
Ergens tussen 1350 en 1380 stootte priester Eligius van den Aker de kelk met wijn om, toen hij de mis opdroeg aan het altaar in de Sint -Petruskerk van Boxtel. De witte wijn kleurde onmiddellijk bloedrood op de altaardoeken. Onthutst vouwde Eligius de altaardoeken op en nam ze in het geheim mee naar huis.
-
-
Affiche voor het jubileum van de terugkomst van het doek van het H. Bloed in Boxtel, in 1949
-
Grafiek met de uitbeelding van Eligius van den Aker die de kelk omstoot
-
Grafiek met uitbeelding van beide altaardoeken : het corporale en het altaardwaal
-
Groot vaandel dat in de processie van Hoogstraten wordt meegedragen met de uitbeelding van Eligius aan het altaar
-
Detail van het groot vaandel dat in de processie van Hoogstraten wordt meegedragen met de uitbeelding van Eligius aan het altaar
Het wassen
Heel vroeg in de ochtend haastte hij zich naar de molen. De zon was net op en het was koud. Hij dacht dat hij alleen was, maar de molenaar zag hem toen hij water putte uit de Dommel. Eligius probeerde de rode bloedvlekken te verwijderen door ze te wassen, te bleken, te behandelen met loogzout,... tevergeefs...
-
-
Schilderij uit 1861met mechanisme achteraan zodat het lijkt alsof priester Eligius de doeken wast in de Dommel.
-
Postkaart uit het begin van de 20ste eeuw
-
Groot vaandel dat in de processie wordt meegedragen met de voorstelling van Eligius die de doeken wast in de Dommel.
De biecht
Ten einde raad bewaarde hij de doeken stiekem op een veilige plaats en pas op zijn sterfbed biechtte hij alles op aan zijn biechtvader.
-
-
Postkaart uit 1902 met de voorstelling van de biecht van Eligius.
-
Foto van de Heilig Bloedprocessie in 1980. Op het vaandel de voorstelling van de biecht van Eligius.
-
De Heilig Bloedprocessie in 2012. Op het vaandel de voorstelling van de biecht van Eligius.
De beeldenstorm
In de 1ste helft van de 16de eeuw protesteerden Maarten Luther en Johannes Calvijn met hun volgelingen tegen de katholieke kerk en haar overdreven vereringen. Deze godsdiensttwisten leidden in de 2de helft van de 16de eeuw in West-Europa tot de Beeldenstorm en de 80-jarige oorlog. Een gevolg daarvan: de Noordelijke Nederlanden scheurden zich af en werden protestants, de Zuidelijke Nederlanden bleven trouw aan Rome.
Alle katholieke bezittingen in het Noorden kwamen in handen van de hervormers, de protestanten. Zo werd de Boxtelse Sint-Petruskerk een protestantse kerk. Geen enkel heiligenbeeld en geen enkel heilig voorwerp was er nu nog veilig. Om die reden moesten de Heilig Bloeddoeken in veiligheid gebracht worden in het katholieke Zuiden.
-
-
Calvinistische oproer bedwongen te Antwerpen in 1567 met Antoon II de Lalaing
-
Johannes Calvijn (1509-1564)
-
Maarten Luther (1483-1546)
Overbrenging naar Hoogstraten en Heilig Bloedverering
Op het grote schilderij in de kerk van Sint-Katharina te Hoogstraten worden volgende scènes voorgesteld van links naar rechts: "Het Heilig Bloedwonder in de kerk te Boxtel" ,"De overbrenging van het Heilig Bloed van de Begijnhofkerk naar de Sint-Katharinakerk" en "De verering van het Heilig Bloed met aan de bidbank vorst Niklaas-Leopold van Salm-Salm en zijn echtgenote Christina".
-
-
De koster van de Sint-Petrusbasiliek te Boxtel toont het Heilig Bloeddoek van Boxtel aan bezoekers (2013).
-
De koster van de Sint-Petrusbasiliek te Boxtel toont het Heilig Bloeddoek van Boxtel aan bezoekers (2013).
-
Postkaart getekend door Alfred Ost "Het Heilig Bloeddoek getoond" (1937)
-
Het Heilig Bloeddoek van Hoogstraten wordt getoond in de Sint-Katharinakerk, door Deken Lauwerys (1948)
-
Medaille
achterzijde: het Heilig Bloeddoek
voorzijde: Sint-Katharinakerk
Processie en schrijn
Op de eerste en tweede zondag na Pinksteren gaat de Heilig Bloedprocessie uit in Hoogstraten. Meer dan 600 processiegangers beelden de Eucharistieviering uit en trekken over de Vrijheid. In de Sint-Katharinakerk van Hoogstraten wordt het gouden schrijn met de kostbare relikwie bewaard.
-
Heilig Bloedprocessie 1980
-
Heilig Bloedprocessie 1949
-
Heilig Bloedprocessie 1949
-
Heilig Bloedprocessie 1980
-
Heilig Bloedprocessie 1927
-
De draagsters van het O.L.Vrouwebeeld in de H. Bloedprocessie te Hoogstraten (1927).
-
Heilig Bloedprocessie in 1902
-
Heilig Bloed 1949
-
Grafiek van J. Strubbe uit 1934, uit "Processies in Vlaanderen".
-
Heilig Bloedprocessie in 1949
-
Heilig Bloedprocessie in 1949
-
Heilig Bloedprocessie in 1949
-
Heilig Bloedprocessie in 1980
-
Heilig Bloedprocessie in 1921
-
Heilig Bloedprocessie in 1948
-
Heilig Bloedprocessie begin 21ste eeuw
-
Heilig Bloedprocessie begin 21ste eeuw
-
Heilig Bloedprocessie begin 21ste eeuw
Devotie en verering
Mensen houden van tekens en symbolen die hen kracht en vertrouwen geven. Rode bloeddraadjes zorgen voor bescherming van diegene die ze bij zich draagt.
-
-
Deksel van de grote eiken offerkist met drie sloten en het opschrift "hier offert men ter eeren van het Heilig Bloed". De kist wordt vanaf 1653 in de kerkrekeningen van Sint Katharina vermeld; ze werd in 1944 vernield. De opbrengst van de kist moest verdeeld worden tussen Hoogstraten en Boxtel. Een fragment van het deksel vind je in het Stedelijk Museum Hoogstraten.
-
Heilig Bloedprocessie, eind jaren '70.
-
Heilig Bloedlantaarn
-
Het Heilig Bloeddoek wordt door twee engelen vastgehouden en getoond. Plaasteren reliëf uit de jaren '50.
-
Vaantje, 1950-1960
-
Vaantje uit 1925. Mirakel van het Heilig Bloed van Boxtel.
-
Fragment uitgeknipt van het Heilig Bloeddoek, verpakt in bijhorend doosje, afkomstig uit de erfenis van deken Jozef Lauwerys (+1981).
Kermis en markt
De Heilig Bloedkermis in 1948. Op de voorgrond zie je "de vliegtuigjes" en op de achtergrond de resten van de Sint-Katharinakerk na het opblazen van de toren in 1944 op het einde van WO II.
-
-
Heilig Bloed 1950
-
Kermis in de 21ste eeuw
-
Markt met Heilig Bloed 1980
-
Markt met Heilig Bloed 1980
-
Markt met Heilig Bloed 1980
-
Heilig Bloed kermis, begin jaren '80.
-
Heilig Bloed kermis, begin jaren '80.
-
Kermis in de 21ste eeuw
Immaterieel erfgoed
De Heilig Bloedprocessie werd in 2008 erkend als Vlaams Immaterieel Erfgoed. Dit betekent dat de Heilig Bloedprocessie belangrijk erfgoed is dat bewaard moet worden voor de volgende generaties.
-
-
Heilig Bloedaffiche 1926
-
Heilig Bloedaffiche 1949
-
Heilig Bloedaffiche 1949
-
Heilig Bloedaffiche 1929
-
Heilig Bloedaffiche 1930. Ontwerp: Remi Lens (+1983)
-
Heilig Bloedaffiche 1993. Ontwerp: Lieve Boeykens
-
Heilig Bloedaffiche 1930
-
Heilig Bloedaffiche 1948. Ontwerp: Jozef Tegenbos (+1966)
-
De blauwe strikken. Ontwerp: Remi Lens (+1983)
-
De boetelingen. Ontwerp: Remi Lens (+1983)
-
De dragers van het rad van Sint-Katharina. Ontwerp: Remi Lens (+1983)
-
De meisjes van het Gloria. Ontwerp: Remi Lens (+1983)
-
De schaapjes. Ontwerp: Remi Lens (+1983)
-
Eerste ontwerp van het orgel. Ontwerp: Remi Lens (+1983)
-
Het kinderkoor. Ontwerp: Remi Lens (+1983)
-
Ontwerp voor de sandalen van de boetelingen. Ontwerp: Remi Lens (+1983)
Werkbundel_voor_leerlingen_Heilig_Bloed
Wat is de Heilig Bloedprocessie en wat houdt deze in?
Ga op verkenning met dit boekje naar de geschiedenis van de Heilig bloed processie.
-
Het schrijn waarin het Heilig Bloeddoek wordt meegedragen in de processie.